Samsara yoga en mindfulness

Zeer leerzaam.
Plaats reactie
Angela
Berichten: 88
Lid geworden op: 01-07-2011 14:00

Samsara yoga en mindfulness

Bericht door Angela » 03-07-2011 12:59

Samsara yoga (helaas geen sectie yoga)

Samsara yoga is een zachte manier van yoga.
De oefeningen zijn voor iedereen toegankelijk, óók wanneer je lichaam niet zo soepel is.
Bij de Samsara yoga gaat het vooral om weer te leren voelen.
Als je wilt ontspannen, moet je eerst weten wáár er zich spanning in het lichaam bevindt.
Tijdens de oefeningen is er aandacht voor wat er zich in het lichaam afspeelt. Het gevoel vertelt je veel over hoe het lichaam reageert op de oefening. Je leert naar het gevoel te luisteren en erop te vertrouwen. Na een tijdje merk je dat er dingen voelbaar worden die je eerder niet van jezelf kende. Je kunt je bijvoorbeeld bewust worden dat je, zonder dat je het merkte, altijd je kiezen op elkaar klemt.
Door de aandacht, de rust en de oefeningen word je steeds meer bewust van wat er in je lichaam gebeurt, en leer en ervaar je hoe er altijd een verbinding is tussen de stoffelijke en geestelijke kant van je lichaam.
De adem speelt een centrale rol bij yoga.
Zowel lichamelijke als geestelijke spanningen kunnen er de oorzaak van zijn dat er storingen in het ademproces optreden. Ook een verkeerde houding leidt tot ongemakkelijk ademen. Eén van de grote boosdoeners is wellicht ons jachtig bestaan. Onrust leidt tot een oppervlakkige adem.
Een juiste adembeweging geeft zowel rust als ontspanning. Daarom wordt er tijdens de les aandacht gegeven aan het ademen, het bewust maken hoe het ademproces verloopt en worden ademtechnieken aangeboden.
Mindfulness is een belangrijk onderdeel van de lessen. Mindfulness staat voor 'het beoefenen van aandacht'. Dat betekent: op een speciale manier oplettend zijn; bewust aanwezig zijn in het hier en nu, zonder te oordelen.
Meditatie heeft te maken met jezelf zijn en iets te weten komen over wie dat is.

Mindfulness
Pijn, overbelasting, moeheid, stress of leven met een chronische ziekte kunnen in staat zijn een mens te overheersen. Veel van de zekerheden vallen weg en men krijgt steeds meer het gevoel dat, wat men ook doet, dit weinig of niets uithaalt.
De oplossingen die men vindt om met de klachten te leven zijn meestal gericht op de korte termijn. Deze korte-termijn-oplossingen kunnen resulteren in depressieve gevoelens, sociale isolatie en verbittering.
In feite zijn er nieuwe oplossingen nodig, die op langere termijn de gezondheid en het welzijn ondersteunen.

Ontdek nieuwe mogelijkheden

Hoe u zich lichamelijk voelt hangt vaak samen met uw gedachten en emoties hierover. Soms merkt u dat, heel vaak ook niet.
In de lessen Mindfulness (voorheen 'yoga op maat' genoemd op deze site) leert u minder gevangen te zijn in pijn, gedachten en gevoelens.
U leert:
1. de betekenis van lichamelijke signalen te herkennen
2. gevoelens en gedachten die u ondermijnen los te laten
3. hoe u zichzelf kunt ondersteunen met humor en mildheid


Aandacht

Mindfulness wordt ook wel Aandachttraining genoemd.
Centraal in de lessen is het thema 'aandacht'.
De kracht van aandacht is dat we op een natuurlijke manier kunnen opmerken wat zich in ons zelf of daarbuiten voordoet op dit moment.
Vaak leven we met onze gedachten, verlangens en hoop in de toekomst of in het verleden. Hierin verliezen we onszelf, onze energie en mogelijkheden om nieuwe oplossingen te vinden.
In het leren leven met aandacht in het NU draagt u actief bij aan uw gezondheid en welzijn.

Effect nu en later

Als u met aandacht de oefeningen doet, ervaart u meteen het effect.
Langzaam, misschien heel langzaam, maar zeker.
Op langere termijn zal het u steeds beter lukken de oefeningen in uw dagelijkse leven toe te passen.
Oefenen met aandacht blijkt een krachtig middel te zijn om weer zelf invloed te hebben op uw energie en levenslust.
U ontdekt dat een mens meer voor zichzelf kan doen dan u ooit vermoedde.
Dit gaat niet vanzelf. Er wordt ook iets van u gevraagd.

De oefeningen
De oefeningen zijn zorgvuldig opgebouwd, waardoor u deze kunt aanpassen aan uw grenzen. De oefeningen bestaan uit:

Oefeningen in de les

1. Concentratie oefeningen
2.Eenvoudige bewegingsoefeningen
3. Oefeningen gericht op de adem
4. Aandachtsoefeningen
5. Ontspanningsoefeningen

Oefeningen voor thuis

1. Opdrachten om aandachtig te zijn in het dagelijkse leven
2. Hierbij worden een werkboek en twee cd's gebruikt


Voor wie?

Mindfulness is geschikt voor mensen met een langdurige ziekte, of met klachten die veel invloed hebben op het dagelijkse leven.
Hierbij kunt u bijvoorbeeld denken aan: hartklachten, fybromyalgie, angstklachten, diabetes, pijnklachten, ME / CVS, slaapstoornissen en stress.




bron: http://www.wittesteen.nl
Allerbelangrijkste wijsheid is Liefde...

Jewel
Hoofd Admin
Berichten: 336
Lid geworden op: 29-08-2010 13:26

Bericht door Jewel » 03-07-2011 13:02

Mindfullnes heb ik gedaan zeer goed voor je geest zou ik iedereen kunnen aanraden.
Dat samsara Yoga ga ik even naar zoeken want dat zou iets voor mij kunnen zijn.
Ik weet niet of ze dat hier in de buurt doen.

Jewel
Hoofd Admin
Berichten: 336
Lid geworden op: 29-08-2010 13:26

Bericht door Jewel » 12-01-2012 13:02

Hey Angela ik heb denk een soort samsara Yoga gedaan.
Heel vee ademtechniek en je begint bij je voeten alleen daar je aandacht op richten was heel vreemd en ik voelde echt mijn lichaamsdelen hoe het lag hoe het voelde etc...

Plaats reactie