Pesten overwonnen

Heb je een droom gehad vertel hem hier, misschien kan iemand jou droom verklaren.
Plaats reactie
Skye
Gevorderd paramiepje
Berichten: 432
Lid geworden op: 04-09-2010 11:54

Pesten overwonnen

Bericht door Skye » 14-02-2011 18:32

Op de basisschool en de middelbare school ben ik veel gepest geweest.
Een van die pestkoppen kwam in mijn droom, maar had verschillende trekjes en verschillende uiterlijke kenmerken van al die pestkoppen bij elkaar.

Hij zat op een bankje in de gymzaal en lachte gemeen en ik voelde de boosheid maar ook een soort medelijden voor hem opborrelen. Ik pakte zijn gezicht beet met mijn rechterhand, onderhands, zodat zijn wangen wat werden samengeperst en zijn gezichtsuitdrukking veranderde erg plots. Hij voelde wat ik voelde.

Ik ben het zat, zei ik. Ik ben jou zo ongelooflijk zat. Je haalt je plezier uit het pesten van mij en anderen zodat jij je beter voelt, maar voel je je nou echt wel beter? Volgens mij niet, volgens mij zit je nog altijd met jezelf in je knoop en heb je het de rest van je leven nodig om mensen onder je duim te houden. Niemand gaat je dan echt aardig vinden, behalve andere pestkoppen en mensen die bang voor je zijn, meelopers. Wil je dat soms?
Uiteindelijk kan ik je maken en breken. Ik ben anders en dat is alleen maar goed. Ik sta hierboven, ver boven. Wat jij met je leven doet moet je zelf weten, van mij mag je het weggooien, maar onthoud wel wat ik tegen je gezegd heb. Als je nog maar een keer iets bij me probeerd, dan zwaait er wat.

Ik schudde even met mijn hand zodat zijn hoofd heen en weer ging. Onmiddellijk zag ik zijn gezichtsuitdrukking weer veranderen, naar schuld.
Hij moest niet om mijn woede lachen, hij voelde al mijn pijn die hij me bezorgd had plus die van hemzelf. Ik zag hem letterlijk instorten, van binnen. Hij wou dit zelf niet meer. Ik glimlachte naar hem en voelde een golf van vergeving door me heen stromen, hij glimlache terug en ik werd met een gevoel van overwinning wakker.
De enige wet is liefde, en liefde de wet.

Dimitrov
Berichten: 223
Lid geworden op: 16-09-2010 20:10

Bericht door Dimitrov » 20-02-2011 17:43

Heel leuk om te lezen omdat ik op een school werk en veel bezig ben met deze materie.
Vergeven is vooral goed voor jezelf en dat heb je gedaan, al is het in een droom maar dat zegt ook wel iets over je huidige leven denk ik.

Momenteel zijn we bezig met de- No Blame Approach- i.v.m. de aanpak van het pesten.
Als je er meer over wilt lezen dan kun je het zo vinden op het net.

Niemand krijgt de schuld maar iedereen wordt gevraagd eraan mee te werken dat een kind zich beter gaat voelen op school. Pester, meelopers, sociaal sterke kinderen en bange kinderen zitten in de groep die met elkaar praten onder leiding van een juf of meester.
Zo wordt iedereen er van bewust gemaakt dat iedereen zijn doen of laten meetelt. Door er niets van te zeggen dat iemand gepest wordt , geef je eigenlijk de pester carte blanche.

De 1e keer dat we dit zo doen op school en tot nu toe zijn de resultaten positief.

Dimitrov
Ik weet wie ik wil zijn, en handel daar naar.

Skye
Gevorderd paramiepje
Berichten: 432
Lid geworden op: 04-09-2010 11:54

Bericht door Skye » 21-02-2011 20:06

Ontzettend goed dat kinderen dit tegenwoordig leren. Toen ik op de basisschool zat werden dit soort dingen helemaal niet besproken.

Of ze in het echt spijt hebben? Geen idee, dat is mij een raadsel en het boeit me niet zo sterk. Ik vind het fijn dat die vergeving en die rust er zit. Is een gesloten hoofdstuk en minder om mee te nemen. :)

Als mensen pesten geen kans meer geven geeft het dat het kind dat wil pesten om bepaalde redenen te ruimte deze aan te geven en zelf geheeld te worden. Jammer dat zoiets nog altijd bestaat dus het beste wat wij kunnen doen is preventie, en zelf er niet mee te beginnen om het voorbeeld te scheppen.
De enige wet is liefde, en liefde de wet.

Dimitrov
Berichten: 223
Lid geworden op: 16-09-2010 20:10

Bericht door Dimitrov » 23-02-2011 14:46

Goed voorbeeld doet nog altijd goed volgen :D
En op wat je zegt over dat zij spijt hebben of niet is niet belangrijk voor vergeving Skye, het gaat om jou!
Vaak hebben kinderen die pesten zelf problemen.... en dat op zich is al weer erg ....uch.......
Ik weet wie ik wil zijn, en handel daar naar.

Skye
Gevorderd paramiepje
Berichten: 432
Lid geworden op: 04-09-2010 11:54

Bericht door Skye » 24-02-2011 12:55

Ja precies. Ik denk alleen dat een kind dan nog eerder weer medelijden krijgt met zijn pester als hij of zij te horen krijgt dat zijn moeder dood is, of gescheiden is van de vader, oid. Mensen die veel ouder zijn kunnen die keuze bewuster maken en er verder over nadenken. En met verder bedoel ik in "paden" die daarna weer opsplitsen etc. Want iedereen kiest er altijd nog zelf voor om zo te worden en zo te doen. Wat is dan eigenlijk het echte verschil tussen hen en mij. Ik was ook onzeker, had ook veel problemen, ik heb ook veel meegemaakt. Maar waarom ben ik dan geen pester? Nooit geweest. Brengt wel stof tot nadenken. Want mijn moeder zei altijd: Ze zijn onzeker meid...Ja ik ook dacht ik dan.

Pesten maakt meer kapot dan je lief is, dus vroeg beginnen met uitleggen waarom het fout is en voorkomen is echt hartstikke top. Moesten ze eigenlijk een landelijk project van maken, net als dat Doe is effe normaal! Dat kwam ook op de basisscholen.
De enige wet is liefde, en liefde de wet.

Dimitrov
Berichten: 223
Lid geworden op: 16-09-2010 20:10

Bericht door Dimitrov » 19-03-2011 18:38

Zelf werk ik op een basisschool en weet dat menige school aan pesten werkt met een methode. In het kort is het de bedoeling dat de meelopers en de kinderen die niets zeggen (zijn bang) er wel iets van gaan zeggen. Ook wordt de kinderen geleerd dat je op verschillende manieren kunt reageren en wat dat voor een reactie geeft naar een pester toe. Kinderen leren op een goede manier voor zichzelf op te komen.

Het blijft moeilijk allemaal dat is zeker.

Een klein verhaaltje wat hiermee te maken heeft is:
Een topinbreker komt vlakbij jou wonen.
Je koopt de beste sloten die er zijn.
En laat dit duidelijk zien.
Ook laat je camerabewaking aanleggen.

Zo provoseer je eigenlijk de topinbreker....

maar nogmaals het is moeilijke materie.

Persoonlijk op school vind ik het een wijze stap om een pester die niet stopt met zijn pesterijen te verwijderen van school, na eerst te schorsen natuurlijk.

Ook hanteren wij de No Blame approach - hier ben ik ook over te spreken. Indien je meer info wilt kan ik het plaatsen maar eht is ook op internet te vinden.

groet uch
Ik weet wie ik wil zijn, en handel daar naar.

Plaats reactie