Cursus Mind Fulness

Zeer leerzaam.
Jewel
Hoofd Admin
Berichten: 336
Lid geworden op: 29-08-2010 13:26

Cursus Mind Fulness

Bericht door Jewel » 14-09-2010 09:38

De aandachtgerichte cognitieve therapie is een systematische effectieve methode om te leren omgaan met pijn, stress, vermoeidheid en depressies. Het is een integratie van Boeddhistische principes en Westerse psychologische kennis. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat de methode zeer werkzaam is en 50% minder terugval na depressie oplevert dan de gebruikelijke behandelwijzen.

Het werkt dus echt ik heb het gedaan en doe het nog steeds, je gaat anders tegen bepaalde dingen aankijken en je leert ook nog eens wat over jezelf.

Je kunt je gedachten niet stoppen, maar je kunt wel stoppen ze te geloven. Dat is eigenlijk de kern van ‘mindfulness’, of aandachttraining. Een steeds meer gebruikte methode om, zoals dat zo mooi heet, ‘in het hier en nu te zijn’, en je niet te laten beheersen door pijn, verdriet, boosheid en andere ondermijnende gevoelens.

Mirre
Gevorderd paramiepje
Berichten: 462
Lid geworden op: 13-09-2010 21:20

Bericht door Mirre » 14-09-2010 10:47

Lijkt me een mooie cursus.
Het doet me aan het boek van Eckart Tolle denken, De kracht van het Nu.

Jewel
Hoofd Admin
Berichten: 336
Lid geworden op: 29-08-2010 13:26

Bericht door Jewel » 14-09-2010 11:25

Het is ook mooi, je word bewust van jezelf hoe je ademt, hoe je reageert op pijn etc.
Het is gewoon anders leren denken en durven, je gedachten verzetten zodat je minder pijn voelt.

Jewel
Hoofd Admin
Berichten: 336
Lid geworden op: 29-08-2010 13:26

Bericht door Jewel » 14-09-2010 11:35

Je zou door deze definitie van mindfulness kunnen denken dat je moet leren stoppen met oordelen. Maar dat zal je niet lukken, en dat hoeft ook helemaal niet. Het is al mooi als je af en toe in de gaten hebt dat je aan het oordelen bent. Je merkt dan dat je de hele dag commentaar hebt op wat je meemaakt, op jezelf, op anderen. Dat doet de geest nou eenmaal graag. Mindfulness leert je om je bewust zijn van je oordelen en meningen.

Het is een soort van meditatie, je hebt er verschillende vormen in.
Ik doe graag de bodyscan bewust worden van je lichaam.
Op internet kan je veel vinden over dit onderwerp.
Ik heb het voor de geinteresseerde even makkelijk uitgelegd maar het is veel breder als wat hierboven staat.

Mirre
Gevorderd paramiepje
Berichten: 462
Lid geworden op: 13-09-2010 21:20

Bericht door Mirre » 15-09-2010 20:00

Interessant Jewel. We oordelen idd veel te snel over dingen, mensen, en situaties en soms niet eens kwaadschiks.

Jewel
Hoofd Admin
Berichten: 336
Lid geworden op: 29-08-2010 13:26

Bericht door Jewel » 15-09-2010 22:03

klopt meis! zit gewoon in onze aard maar als we erover na gaan denken dan merk je dat het steeds minder word :wink:

Mirre
Gevorderd paramiepje
Berichten: 462
Lid geworden op: 13-09-2010 21:20

Bericht door Mirre » 15-09-2010 22:28

Ik probeer er ook wel bewust mee bezig te zijn, en het lukt soms wel. Soms kan ik oordelen over een ander nog sneller loslaten dan over mezelf. Maar ik besef me dat altijd maar oordelen over jezelf niet goed is.
Maar soms komt oordelen ook weer voort uit angst of bescherming.
Mijn dochter zit nu op school en spreekt regelmatig met vriendinnetjes af.
Ik merk dat ik dan heel snel een oordeel heb over ouders van, dat vind ik niet echt prettig dat ze daar is, en sommigen weer geen probleem.
Ik oordeel dan toch op uiterlijke kenmerken soms, en dat is verkeerd. Maar het komt toch weer voort uit bescherming van je kind. En toch zit het vaak ook wel weer goed met het gevoel.

Dimitrov
Berichten: 223
Lid geworden op: 16-09-2010 20:10

Bericht door Dimitrov » 27-09-2010 20:26

Ben zelf wat met psychologie bezig, vooral te lezen en moest aan de volgende quote denken, ik hoop dat jullie het Engels machtig zijn... :wink:

I do not understand my own actions.
For I do not do what I want, but do the thing I hate....

En idd iedereen heeft vooroordelen.
Zelf kreeg ik ergens nieuw werk en kwam in een groepje mensen waar een grote man onder de tatoos bijzat. Oei dacht ik nog dat lijkt me een rare.
Bleek toch dat ik het daar heel goed mee kon vinden. Het best eigenlijk......

uch
Ik weet wie ik wil zijn, en handel daar naar.

Jewel
Hoofd Admin
Berichten: 336
Lid geworden op: 29-08-2010 13:26

Bericht door Jewel » 27-09-2010 21:52

Heel herkenbaar Dimitrov

Dimitrov
Berichten: 223
Lid geworden op: 16-09-2010 20:10

gelukkig zijn

Bericht door Dimitrov » 18-06-2011 16:24

Een leuke van Abraham-Hicks is:

Het enige waar je je zorgen om moet maken is om het zorgen maken...
Ik weet wie ik wil zijn, en handel daar naar.

Plaats reactie