Wat is Aromatherapie?

Plaats reactie
Skye
Gevorderd paramiepje
Berichten: 432
Lid geworden op: 04-09-2010 11:54

Wat is Aromatherapie?

Bericht door Skye » 08-10-2010 01:00

Hoi allemaal,

Ik werk zelf al een tijdje met aromatherapie. Om eerlijk te zijn, anderhalf jaar terug had ik er nog nooit van gehoord. Toen ik begon met pendelen heb ik een boek van de bibliotheek geleend, pendelen van A tot Z. Deze bevatte veel pendelkaarten. Wel een beetje lastig met een boek natuurlijk. Maar de vragen waren interessant. Ik bladerde dus eens wat door het boek en stuitte op de vraag: Tot welke alternatieve geneeswijze kan ik mij het beste wenden? Dit heb ik dan vol overtuiging aan mijn pendel gevraagd zonder naar de antwoorden te kijken en je raad het al. Aromatherapie. Ik vond het wel een beetje gek hoor, Reiki stond er namelijk ook bij. Daar was ik op dat moment ook mee bezig. Heb namelijk helende handen. Maar toen ik ermee begon snapte ik het. Niet dat ik sindsdien niks anders meer wil en doe, maar dit hoort ook gewoon bij mij. Omdat het alternatieve geneeswijs hoekje nog wat stil is heb ik besloten mijn artikel over aromatherapie te plaatsen.

Aromatherapie:

Aromatherapie is het specifieke gebruik van de geuren van etherische oliën om het fysieke, mentale en emotionele welzijn te vergroten. Aroma staat voor geur, dus letterlijk vertaald is Aromatherapie: Geurtherapie. Het is bewezen dat geuren een positieve werking op onze gemoedstoestand hebben. Sommige geuren vrolijken ons op, sommige laten ons veilig en geborgen voelen terwijl andere geuren ons meevoeren naar vroeger. Omdat Aromatherapie zowel het fysieke, mentale en emotionele welzijn bevordert behoort ook deze tot een van de vele alternatieve geneeswijzen.

Je hoeft niet paranormaal of spiritueel te zijn om in de werking van Aromatherapie te geloven. Aromatherapie is toegankelijk voor iedereen en daarom bij veel mensen geliefd. Aromatherapie maakt gebruik van basisoliën en etherische oliën. Etherische olie mag je niet direct op de huid aanbrengen maar moet je verdunnen met een basisolie.

Aromatherapie kan voor verschillende doeleinden/klachten worden gebruikt. Zo kan je de oliën gebruiken om de spieren te ontspannen, de huid te verbeteren, de luchtwegen te openen, het lichaam op te warmen, het immuniteitssysteem te versterken, de hormonen in evenwicht te brengen, de zenuwen te ontspannen, de spijsvertering te vergemakkelijken en het lichaam te verkwikken.

Er zijn ook verschillende manieren hoe we deze oliën tot ons kunnen nemen, dus er zit altijd iets tussen wat bij je past of waar je op dat moment het meest behoefte aan hebt. Zo kun je kiezen voor een massage, een aromatherapeutisch bad, inhalatie, vaporisatie en kompressen. Natuurlijk zijn dit maar enkele voorbeelden want er zijn nog veel meer manieren om met Aromatherapie te werken. Dit zal aan bod komen bij de recepten.

Waar moet je op letten als je met Aromatherapie wilt gaan werken?
Als je kiest voor massage, kijk dan eerst even op deze checklist voordat je de ander of jijzelf gaat masseren:

Symptoom: Koorts/verkoudheid/griep
Actie: Niet masseren, het lichaam vecht tegen een infectie en heeft rust nodig.

Symptoom: Hoofdpijn/migraine
Actie: Een professionele masseur kan bepaalde technieken ter verlichting gebruiken. Beginners mogen niet bij dit symptoom masseren.

Symptoom: Spataderen
Actie: Ervaren masseurs werken boven en onder de bepaalde gebieden. Beginners mogen niet masseren.

Symptoom: Ontsteking
Actie: Niet masseren, een behandeling kan de ontsteking verergeren.

Symptoom: Fysieke verwonding
Actie: Niet masseren, dit kan de zwelling en pijn verergeren.

Symptoom: Zwangerschap
Actie: Massage kan pas na de eerste drie maanden, en dan alleen zacht en verzorgend.

Voor wie het zich afvroeg. Deze artikelen schrijf ik zelf en post ik op mijn website. Die is nog onder constructie. :)
De enige wet is liefde, en liefde de wet.

Plaats reactie