Ex-jehova's betuigen hun spijt

Skye
Gevorderd paramiepje
Berichten: 432
Lid geworden op: 04-09-2010 11:54

Ex-jehova's betuigen hun spijt

Bericht door Skye » 08-03-2011 22:05

Bij het zien van deze spijt betuigenissen moest ik zowat huilen.
Ik vond het mooi..Oprecht..Maar ik schrok er ook enorm van.

http://www.youtube.com/watch?v=42VrGWkk ... r_embedded

Op een gegeven moment zegt de man dat zijn grootste spijt uitgaat naar de mensen die hem echt geloofden en ook Jehova's getuigen zijn geworden.

Ik vind dat anderen geloven hier een voorbeeld aan kunnen nemen!
De enige wet is liefde, en liefde de wet.

Mirre
Gevorderd paramiepje
Berichten: 462
Lid geworden op: 13-09-2010 21:20

Bericht door Mirre » 08-03-2011 22:08

Wanneer je echt spijt kunt betuigen dan is er zoveel goedgemaakt denk ik.
Als je inziet dat je fout bent geweest heb je al heel wat bereikt.

Skye
Gevorderd paramiepje
Berichten: 432
Lid geworden op: 04-09-2010 11:54

Bericht door Skye » 08-03-2011 22:09

Soms kun je geen sorry meer zeggen, om bepaalde redenen.
Maar het inzien alleen al doet zo enorm veel. Ik vind het enorm dapper dat ze dit op youtube hebben gepost, want ze waarschuwen meteen voor de gevaren van JG.
De enige wet is liefde, en liefde de wet.

Mirre
Gevorderd paramiepje
Berichten: 462
Lid geworden op: 13-09-2010 21:20

Bericht door Mirre » 08-03-2011 22:12

Als dingen al gebeurt zijn dan is sorry soms te laat, maar allen betrokkenen hebben ook hun eigen lessen erin liggen. Je kunt niet altijd verantwoordelijk zijn voor alles en iedereen, wat je ook gedaan hebt. Voor kinderen ligt dat anders, maar volwassen kiezen ook hun eigen wegen.

Skye
Gevorderd paramiepje
Berichten: 432
Lid geworden op: 04-09-2010 11:54

Bericht door Skye » 08-03-2011 22:14

Ja, daarom vind ik het ook mooi als volwassenen ervan afstappen. Meestal zitten die er al zolang in...Als volwassene moet je als geen ander hier logisch tegen aan kijken vind ik.

Ookal is een sorry te laat, persoonlijk als iemand iets bij mij doet hoor ik het altijd nog wel graag. Het maakt niet alles goed, soms helemaal niets, maar het idee dat die ander er echt spijt van heeft is toch aan de ene kant goed.
De enige wet is liefde, en liefde de wet.

Mirre
Gevorderd paramiepje
Berichten: 462
Lid geworden op: 13-09-2010 21:20

Bericht door Mirre » 08-03-2011 22:19

Ik vind het erg als mensen aanzetten tot een bepaald geloof, als kind wordt je erin meegesleurd, en als woorden en opleggingen zo aan je opgedrongen zijn, of je gewoon zijn geworden, dan is er misschien ook geen ander inzicht als je volwassen wordt. Maar uiteindelijk ben je zelf ook wel verantwoordelijk voor je eigen inzicht. Een ander legt het je op, maar is er niet verantwoordelijk voor wat jij met die oplegging doet.
Je kan geloven wat je wilt geloven. In het denken en voelen van je hart ben je vrij.

Ik ben persoonlijk ook wel vrij vergevingsgezind. Met een sorry neem ik niet altijd genoegen :oops: Maar wel met een waarom. Als mensen uit kunnen leggen waarom ze iets deden, dan kan ik dat soms nog wel begrijpen en dan is het voor mij vaak ook wel goed.
Soms kan iemand zijn karakter hem zo gevangen houden in onbewustheid en onwetendheid soms.

Dimitrov
Berichten: 223
Lid geworden op: 16-09-2010 20:10

Bericht door Dimitrov » 03-04-2011 16:01

Spijt betuigen is mijns inziens goed indien het maar oprecht gebeurt en dit leek mij zeker oprecht.
Omdat ik met kinderen werk en het fijn vind dat ze sorry zeggen na een vervelende gebeurtenis (ga ze niet dwingen het te zeggen) probeer ik ze net als wat ik heb gelezen te leren erbij te zeggen waarom ze sorry zeggen.
Ik hoop dat ze er dan beter bij stil staan. uch

Vaak gebruik ik de zin - is het jouw bedoeling om ......pijn te doen?
Met de bedoeling dat kinderen op die vraag niet zo goed- weet ik niet kunnen zeggen-.....uch
Ik weet wie ik wil zijn, en handel daar naar.

Monica
Berichten: 44
Lid geworden op: 29-08-2010 14:19

Bericht door Monica » 06-04-2011 13:05

Bbbrrr...rillingrn over mn lijf als ik al die stukjes op you tube bekijke. Ben zelf in mn jeugd jhget geweest, tot aan mn 15 e ongeveer en heb toen gezegd: ik stop,ik kan niet meer.....Heeft mn hele jeugd beinvloed, geen verjaardagen, geen kerst, met deze dagen thuis gehouden worden van school en kwam je dan weer op school dan was je natuurlijk de pispaal. Verplicht 3 keer per week naar de zaal ,langs de deur,weinig vriendjes en vriendinnetjes hebben, niet op een clubje oid mogen....Wat ben ik blij dat ik ben gestopt, ook al viel dat niet mee. Want de ouderlingen kwamen natuurlijk op je inpraten. Mijn zus heeft toen zelfs een zelfmoordpoging gedaan. Vreselijk geloof. Helaas is mn moeder het nog steeds :cry:
Afbeelding

Dimitrov
Berichten: 223
Lid geworden op: 16-09-2010 20:10

Bericht door Dimitrov » 06-04-2011 17:15

Heb er een boek over gelezen.....inderdaad brrr....niet leuk..... :cry:
Ik weet wie ik wil zijn, en handel daar naar.

Skye
Gevorderd paramiepje
Berichten: 432
Lid geworden op: 04-09-2010 11:54

Bericht door Skye » 06-04-2011 17:20

Zou je nu zo graag een warme dikke knuffel willen geven Monica. Bij mij is het anders gegaan. Heel subtiel en verleidelijk maar het maakt je kapot.
En mensen van wie je houdt zien dat niet en blijven zo. Onveranderlijk..Onvoorstelbaar. Dit soort dingen zijn niet te filmen, wens het niemand toe. Vind het vreselijk dat jij door zo'n hel bent geweest, echt waar.
Maar je bent een sterke vrouw..Al blijft het verdrietig dat je moeder nog steeds overtuigd Jehova getuige is. Ik vind het knap hoe je hiermee om gaat. Dit soort dingen zijn echt een voorbeeld voor anderen. Dat je je niet hoeft laten vangen of gevangen hoeft laten houden maar dat je weet dat het anders kan en vrij mag zijn. En werkelijk mag zijn wie je bent..
De enige wet is liefde, en liefde de wet.

Plaats reactie