Affirmatie

Skye
Gevorderd paramiepje
Berichten: 432
Lid geworden op: 04-09-2010 11:54

Affirmatie

Bericht door Skye » 12-10-2010 14:52

Een affirmatie is in feite een positieve zelfsuggestie. Zoals je met hinderlijke vragen of negatieve zelfsuggesties jezelf naar beneden kunt halen, kun je juist situaties veranderen en een positiever beeld krijgen van jezelf door affirmaties uit te spreken. Door middel van affirmaties kun je je onderbewustzijn beinvloeden. Gedachten veroorzaken gevoelens. Wanneer je in staat bent je gedachten te veranderen, kun je ook je gevoelens veranderen. Wanneer je dus positieve dingen suggereert zal dat effect hebben.

Het is bij affirmaties belangrijk om dingen uit te spreken in de tegenwoordige tijd. 'Ik ben gezond.' zal beter werken dan te zeggen: 'Ik wil gezond worden.'



Affirmeren werkt het beste als we in een rustige staat verkeren. Het liefst een meditatieve. Een EEG is in staat om hersengolven vast te leggen en wetenschappers hebben deze in 4 typen geclassificeerd.

Betagolven: Deze hebben de hoogste frequentie en worden in verband gebracht met actief denken en doen.
Alfagolven: Deze treden op als iemand zich volledig ontspant en dus optimaal ontvankelijk is voor signalen van buitenaf.
Thetagolven: Deze treden op als de ontspanning zich nog verder verdiept.
Deltagolven: Deze treden op als we in een diepe slaaptoestand verkeren.

In de alfa en theta-staat staan we het meest open voor woorden, beelden en suggesties. Een mix tussen de alfa en theta bewustzijnstaat wordt dan ook vaak geassioceerd met het ideale klimaat om te visualiseren en te affimeren. Ofwel, meditatie.

Een aantal voorbeelden van affirmaties:

Vanaf vandaag gaat alles elke dag beter.
Ik ben gezond, fit en vitaal.
Ik leef in vrede en harmonie.
Ik accepteer mezelf zoals ik ben.
Ik vergeef mijzelf/iemand dat…
Rijkdom komt in alle vormen naar mij toe.
Alles wat ik doe is een succes.
Ik sta in mijn kracht.
Ik verdien het om gezond te zijn.
Ik ben het universum dankbaar voor mijn gezondheid, leven en mijn geluk.
De enige wet is liefde, en liefde de wet.

Mirre
Gevorderd paramiepje
Berichten: 462
Lid geworden op: 13-09-2010 21:20

Bericht door Mirre » 13-10-2010 08:52

Leuk en interessant om te lezen?
Werk je er zelf wel eens mee Skye?

Gast

Bericht door Gast » 13-10-2010 09:00

Zeker interessant! Mag ik dit stukje voorleggen op een ander forum?

Skye
Gevorderd paramiepje
Berichten: 432
Lid geworden op: 04-09-2010 11:54

Bericht door Skye » 13-10-2010 13:16

Dankje Mirre. Ja ik werk er zelf ook mee. Werkt erg goed omdat je het uitspreekt alsof het al gebeurd is, waardoor dingen gewoonweg sneller gaan. Affirmatie hoort bij gedachtenkracht.

Ja hoor Blanky, ga je gang. :)
De enige wet is liefde, en liefde de wet.

Dimitrov
Berichten: 223
Lid geworden op: 16-09-2010 20:10

Bericht door Dimitrov » 13-10-2010 19:55

Vind dit leuk om te lezen! Werk er zelf ook mee :D maar dan niet met tijdens meditatie maar gewoon als ik iets tegenkom waar je eigenlijk ook zoiets tegen jezelf zegt (of tegen anderen) .

Voorbeeld: de kinderen zeggen geregeld " dat kan ik niet meester"
Oh zeg ik dan volgens mij zeg je het verkeerd...... :?
HUH???
Ja zeg ik dan: Je bedoelt zeker : " meester dat kan ik nog niet" :D

ben benieuwd wat jullie heirvan vinden uch :?: :?:
Ik weet wie ik wil zijn, en handel daar naar.

Skye
Gevorderd paramiepje
Berichten: 432
Lid geworden op: 04-09-2010 11:54

Bericht door Skye » 13-10-2010 19:58

Haha, dat doet mij denken aan een uitspraak die mijn moeder altijd doet.

'Ma, ik kan dat niet!'
Zij: 'Kan niet staat niet in je woordenboek.'

Ik kan dat nog niet is zeker al heel positief.
In de tegenwoordige tijd zetten lijkt mij beter maar misschien is dat een nog te grote stap voor kinderen. Voor sommige dan, ik wil ze niet over een kam scheren natuurlijk.

Vroeger gingen we vaak bokkiespringen op het schoolplein. Maar ja, ik durfde eigenlijk niet zo goed maar telkens vroegen ze me om mee te spelen.
Ik heb dus niet gezegd, ik kan het. Maar, ik durf het wel. En ik ben nooit meer gevallen. :)
De enige wet is liefde, en liefde de wet.

Mirre
Gevorderd paramiepje
Berichten: 462
Lid geworden op: 13-09-2010 21:20

Bericht door Mirre » 13-10-2010 20:01

Dat is een goeie Dimitrov, je kunt iets nog niet.
Mijn dochter was vandaag woest omdat ze op school veters leren strikken en het lukt haar nog niet, kinderen zijn dan hard als de een het wel al kan en de ander nog niet.
Ik zeg dan idd ook meestal je kunt het nog niet maar straks misschien wel om het Ik kan het niet van haar te onderbreken.
En vaak zeg ik ook, een ander is hier misschien beter in maar jij kunt weer andere dingen.

Dimitrov
Berichten: 223
Lid geworden op: 16-09-2010 20:10

Bericht door Dimitrov » 13-10-2010 20:05

Ja precies :D
Moest toen ik het stukje las over je moeder ook aan mijn moeder denken...die zei (en ook mijn vader)
Kan niet ligt op het kerkhof en wil niet ligt er naast
Heeft een iets andere betekenis in deze context maar ik wilde hem toch ff kwijt.
Ik weet wie ik wil zijn, en handel daar naar.

Skye
Gevorderd paramiepje
Berichten: 432
Lid geworden op: 04-09-2010 11:54

Bericht door Skye » 13-10-2010 20:07

Nou helemaal waar. :)

Ik denk dat het heel belangrijk is om onszelf hier aan te houden, want wij zijn een voorbeeld voor mensen om ons heen. Vooral voor kinderen. Die moeten met de gedachte opgroeien dat ze dingen juist WEL kunnen.
De enige wet is liefde, en liefde de wet.

Mirre
Gevorderd paramiepje
Berichten: 462
Lid geworden op: 13-09-2010 21:20

Bericht door Mirre » 13-10-2010 20:12

Ik ben het er wel mee eens, maar vind persoonlijk ook dat je niet alles hoeft te kunnen, je hoeft niet perfect te zijn en als er iets is dat je niet kunt ben je nog evenveel waard.
Dus ik vind affirmaties goed maar vind ook dat een kind moet kunnen leren dat Ik kan iets niet, gewoon bestaat en heel normaal is, iedereen heeft andere capaciteiten en je hoeft jezelf niet te overschatten of hoger voor te doen of je zelf te dwingen tot dingen te durven als je het niet durft. Je bent niet minder waard als je iets niet durft.
Bij sommige dingen kun je wel zeggen dat je het kan, maar je kunt niet altijd alles en dat hoeft ook niet.
Ik gebruik daarom meestal als er gezegd wordt Ik kan het niet, alle dingen die ze wel kan.
En dan voelt ze dat ze er mag zijn met al haar dingen die ze niet kan.

Plaats reactie